29 oktober 2012

Hur lärare utses på Hogwarts - del 1

Eftersom servern tydligen bestämt sig för att gå ner så där strategiskt när jag håller på att läsa lärarbakgrunder, så tänkte jag berätta lite om hur detta faktiskt går till. Dels för att det kanske kan vara kul att veta, men även så att den som är spekulant på en lärarpost kan förbättra sina chanser till att bli utsedd. Eller så kan man se det som "gör så här för att göra SSL på bra humör när hon har ett halvdussin bakgrunder att gå igenom när en ny lärare söks". :look

Till att börja med så behöver man anmäla intresse för ett ämne. Det gör man via hemsidan. Sidan finns inte länkad på själva hemsidan, utan du får gå via jobbannonstråden för Hogwarts i Forum1 för att komma dit, om du inte bokmärkat den eller något sådant. Varför postar jag inte bara en jobbannons i den där tråden? För att göra livet enklare för mig i det långa loppet, för att det är roligare om folk som verkligen vill ha ett ämne får det, och för att när jag inte gjorde på det här sättet så brukade folk PM:a och fråga om det fanns lediga lärarposter trots att det inte fanns några annonser och ville meddela att nästa gång en post kom upp i ett ämne så ville de stå först i kön.

Om det mot förmodan skulle dyka upp en lärarannons i den tråden så betyder det antingen att ingen anmält intresse för ämnet, eller att det är ett akut korttidsvikariat (som bara befintliga lärare kan söka till eftersom det inte finns tid att läsa bakgrunder), eller att ingen av dem som anmält intresse för ämnet har skickat in någon bakgrund innan deadline gått ut.

I alla andra fall så kan du bara bli lärare om du föranmält intresse. På sidan så väljer du upp till fem ämnen du är intresserad av, i den ordning du är intresserad av dem. Är du bara intresserad av två ämnen så behöver du bara fylla i första- och andrahandsval. Är du intresserad av alla ämnen så får du tyvärr begränsa dig till fem.

Du får ingen bekräftelse via mejl eller PM eller något sådant på att anmälningen landat i min inkorg, men så länge du inte fick något fel när du försökte skicka formuläret så ska det ha kommit fram utan problem.

När jag ser att en ny intresseanmälan dykt upp i min inkorg så för jag in ditt namn, datumet du skickade in anmälan och dina ämnesval i ett kalkylblad. Sedan ett par veckor tillbaka så tar jag bort intresseanmälningar äldre än ett år, eftersom folk kan försvinna från SH eller annat som gör att det är bättre om man får förnya intresset årligen om man fortfarande är intresserad. Om du skickar in en ny intresseanmälan innan ett år gått sedan den förra så tar jag bort den gamla. Du kan alltså bara visa intresse för upp till fem ämnen åt gången.

Om det behövs en lärare i ett ämne så går jag in i kalkylbladet och ser vilka som anmält intresse för ämnet. Alla som valt ämnet kontaktas via PM i Forum1, oavsett hur man rangordnat ämnet, eftersom jag lärt mig att meddelanden om att "det finns en ledig post!" inte nödvändigtvis betyder att folk faktiskt skickar in bakgrunder. (Tidigare i år skickade jag ut en förfrågan till elva pers om en post - endast en bakgrund kom in ...) PM:et säger vilken post som är öppen, om det är en lärare eller en vikarie som söks, och säger vad man ska göra om man faktiskt vill spela lärare i ämnet. Det finns även en deadline för inskickning av bakgrunder.

Sedan är det bara för mig att vänta.

To be continued.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails