29 oktober 2012

Hur lärare utses på Hogwarts - del 2

När deadline (se del 1) gått ut så ser jag hur många av dem jag kontaktade faktiskt skickade in bakgrunder och när, samt noterar karaktärernas namn och ålder. Det första är att läsa alla bakgrunder och bestämma om alla är godkända eller om det är någon som är underkänd. Har jag fått in fem bakgrunder och fyra är godkända så blir det automatiskt att den som underkänts inte går vidare till nästa steg i bedömningen. Har jag fått in två och bägge är underkända, men en av dem kanske passar bättre som karaktär om bakgrunden kunnat godkännas, så kan den spelaren bli ombedd att skicka in en "rättad" bakgrund. Kanske bägge två, beroende på. Är ingen av karaktärerna passande så kan posten annonseras ut i forumet vid det här laget.

Steg två är att sålla bland godkända bakgrunder, vilket brukar ske i olika steg. Här är det många saker att fundera över, men man kan säga att prioriteringsordningen och "utslagsordningen" är ungefär så här:

1. Erfarenhet: Vad har karaktären jobbat med innan de sökte den här posten?

Detta är viktigare än vad många verkar tro, av inskickade bakgrunder att döma. Att vara lärare på Hogwarts, en av de högst ansedda magiskolorna i Europa, är prestigefyllt, eftersom man som lärare ansvarar för att utbilda nästa generations magiker. För att kunna bli anställd måste man bevisligen vara bra på det ämnet man ska undervisa i, och då menar jag inte att man fick U i Maskeringsmagi i FUTT-examen för att var en hejare på att göra saker osynliga, exempelvis. Jämför med verkligheten: jag hade MVG i Engelska i mitt avgångsbetyg på gymnasiet - det gör mig inte kvalificerad att undervisa mellan/högstadieelever och gymnasieelever i ämnet, eller hur?

Är lärarkaraktären dessutom för ung så har de inte kunnat hinna skaffa sig den livserfarenhet som de skulle kunna söka in på:
"Du vill bli engelskalärare hos oss, så trevligt. Ser att du gick ut gymnasiet för fem år sedan. Vad har du för arbetslivserfarenhet inom engelskan?"
"Jag gillar att läsa böcker på engelska och diggar Midsomer Murders. Jag var i England i ett par veckor när jag fyllde 18."

Det är lite samma sak. Hade jag istället sagt att jag ägnat de senaste fem åren med att bo i England och ägnat mig åt att skaffa en högskoleexamen i engelska så ... hade det varit mer relevant.

Är den sökande karaktären äldre än ~25 så har de haft mer tid på sig att bli bättre inom ett ämne, får man i alla fall hoppas. Är karaktären 40, söker till Forntida Runor och har ägnat sitt vuxna liv åt att föda upp sniglar, jobba i en kvastbutik, servera glass i ett café och staplat böcker i ett bibliotek men "har alltid gillat runor" så är man inte kvalificerad att undervisa i ämnet. Jag samlar på kristaller och mineraler och sånt, men det gör mig inte till geolog, lika lite som att jag är botanist för att jag gillar orkidéer ...

När vi ändå är inne på yrkesliv: Att ha undervisat i mugglarskola betyder inte heller att man plötsligt kan undervisa magikerbarn i Alkemi eller Skötsel och Vård av Magiska Djur.

Det jag som rektor vill se i en lärarbakgrund är tydliga tecken på att karaktären passar som lärare i ämnet de söker till. Inte nödvändigtvis att de är utbildade lärare med diplom från Magiska Lärarhögskolan (om det nu ens finns en sådan), men att de har praktisk erfarenhet av det så pass att de skulle kunna undervisa andra i det.

Star kan vi ta som ett exempel. Hur kunde denna Flumfia anställas som lärare? För att hon ägnade åren efter sin FUTT-examen till att resa runt i världen och vara "lärling" i olika kulturer för att lära sig allt hon kan om deras livsåskådning och religiösa utövande, samt hur de använder örter och magi och liknande. Hon var bara 26 när hon började undervisa på Hogwarts, men å andra sidan hade hon vidareutbildat sig i Livets Skola, så att säga, sedan hon var 18. Hade hon suttit och ugglat i en husvagn utanför Glastonbury och livnärt sig på att sälja handgjorda smycken och firat årstiderna med att dansa runt en eld så hade hon knappast kunna ha anställts som lärare i Naturmagi eller Reinkarnationslära.

De kan ha ägnat sitt liv åt att forska i ämnet och resa runt jorden (både Bexhill och Eamonn hör till den kategorin) och kanske dessutom skrivit böcker om det (Valera). De kan ha gått en riktig utbildning i ämnet (Maggie). De kan ha en naturlig fallenhet och sedan arbetat med det på egen hand (Fisken). Så länge det finns något som gör att Hogwarts kan peka ut en karaktär och säga "DIG vill vi ha till att undervisa våra barn!" för att de bevisligen faktiskt kan något om ämnet så är det bra.

Just det där "X har jobbat som revisor hela livet men nu vill h*n sadla om och lära ut Magiskt Helande/Botande istället, för det var ju Xs favoritämne när h*n själv gick på Hogwarts" vill jag att vi kommer bort ifrån, för om valet står mellan en revisor som tröttnat på siffror och en Botare på St Mungos som vill ta det lite lugnare så kommer alltid karaktären med mest erfarenhet att vinna.

Tänk också på att du skaffar en ny karaktär, alltså en karaktär som är en nykomling som lärare på skolan. När du skriver en elevbakgrund så skriver du om en person som precis ska börja på Hogwarts - du skriver inte som om de höll på att slava inför sina GET-prov. Ibland får jag in bakgrunder där det står att läraren har undervisat på Hogwarts i många år. Hur förklarar man deras frånvaro och plötsliga uppdykande ON, egentligen? Enda gången man kan skriva att en lärare varit på skolan i många år fastän de aldrig spelats innan är om SH vore nystartat och det var 8,5 år sedan ... (Spöken, å andra sidan, är en annan femma. Där ska man spela på att de varit på Hogwarts i många år, även om man inte börjat spela dem förrän nu!)

2. Personlighet: Hur är de som personer, och lämpar de sig som lärare?

Det här är faktiskt lite både ON och OFF. Karaktären måste inte vara supertrevlig och bjuda alla elever på kex i tid och otid för att bli anställd, men det bör finnas något där som gör att de åtminstone skulle kunna passa som lärare. Om de inte är särskilt pedagogiskt lagda så måste de vara förbannat duktiga på sitt ämne.

Det skulle kunna stå i bakgrunden att en lärare är pedofil eller knarklangare eller något annat olämpligt. Även om ingen annan karaktär känner till detta ON, så gör det mig ändå skeptisk OFF. Vad i hela fridens namn har de på Hogwarts att göra? I verkliga livet så kan vi i tekniken inte sätta stopp för att en oupptäckt seriemördare skulle kunna få undervisa på en skola, men jag tar mig faktiskt friheten att sätta stopp för sådant i rollspelet. Tänk ändå på att SH som rollspel riktar sig till personer från elva års ålder. Det passar sig liksom inte att ha t.ex. hallickar som lärare, eftersom de i egenskap av lärare inte kan välja vilka spelare de spelar mot - man måste ge lektioner till alla som ber om det, inte bara välja ut spelare över 15. Visst, det skulle kunna bli väldigt spännande intriger om det visade sig att en lärarkaraktär var kriminell, men å andra sidan så är det trevligare för alla om lärarna är hyfsat laglydiga. Vill man spela en mördare så kan man göra detta i Magivärlden, där man trots allt kan välja lite mer vilka man spelar mot.

3. Ålder: Hur gammal är karaktären?

Ålder går före skönhet. Ålder går före väldigt mycket. Om två karaktärer har liknande arbetslivserfarenhet och kunskap om ämnet och bägge skulle passa lika bra som lärare så vinner den som är äldst. I böckerna så är medelåldern på lärarna ganska hög - Snape, som ska vara runt 35, är kanske den yngsta läraren på hela skolan. På SH är det istället väldigt vanligt att man gör lärarna 25, högst. Kanske 35-40 om jag har lite tur eller har sagt till i förväg att karaktärerna måste vara äldre än [insert högre ålder här].

En annan sak som är relaterad till ålder handlar om karaktärens familj. Eftersom lärare förväntas slå sig ner på Hogwarts permanent så är det kanske inte så lämpligt om karaktären är småbarnsförälder. Ska de överge sin partner och sina barn åtminstone under veckodagarna? Har de ett barn på skolan så är det kanske inte lika svårt, men en av orsakerna till att det främst är äldre lärare på "riktiga" Hogwarts, bortsett från lång livserfarenhet och mycket expertis, är att de inte direkt verkar ha någon som väntar på att de ska komma hem om kvällarna.

Karaktärer som alltså antingen är ensamstående (= singel, ogift, skild, änka/änkeman), eller vars barn är gamla nog att vara utflugna ur boet, kommer alltid att prioriteras framför nygifta, småbarnsföräldrar och liknande. "Kan de inte bara transferera sig hem varje dag, då?" Mja. Några enstaka lärare kan väl kanske göra det, men det måste alltid finnas gott om lärare på skolan (det är ett krav att elevhemsföreståndarna bor på Hogwarts på heltid) eftersom det nästan alltid finns elever på skolan och det måste finnas folk där som kan försvara eleverna om något skulle hända under natten. Tänk på Ni-vet-vem och Sirius Black. Nog för att Hogwarts är överöst med skyddsformler - det måste ändå finnas vuxna närvarande om något skulle råka hända, och då krävs det att de finns inne i slottet även nattetid. Att veckopendla är kanske en idé, men samtidigt lär det nog tära på förhållanden. Är karaktärens partner lärare på Hogwarts så är det inget problem, dock. Men det är värt att tänka på att ett lärarliv på Hogwarts i regel inte är särskilt kompatibelt med familjeliv ...

4. Spelaren: Spelar de redan någon lärare? Hur rangordnades ämnet? Hur aktiva är de?

Om det efter erfarenhet, lämplighet, ålder och familjeliv fortfarande inte går att välja ut en vinnare så får jag fundera på själva spelaren bakom. En person som valt ämnet som förstahandsval slår en som valt det i femte hand, till exempel, eftersom en som valt det i första hand bör vara mer angelägen om just det ämnet än femtehandsväljaren.

En annan sak jag går efter är om spelaren redan har en (eller flera) lärare. Spelar man redan lärare i flera ämnen så har man betydligt sämre chans att bli vald än någon som aldrig spelat lärare förr. Står det mellan någon som har en lärare och någon som en gång har haft en lärare men inte spelar lärare för tillfället så är det något större chans att den som inte redan har en lärare blir utvalda.

Det beror också lite på vilken sorts ämne man redan undervisar i. En person som redan undervisar i ett kärnämne kan inte bli tillsatt i ett annat kärnämne, eftersom man bara får ha en lärare där för sin egen hälsas skull. Kärnämnen är de som är jobbigast att vara lärare i eftersom de alltid har elever som behöver lektioner, och det är de ämnen som alla elever måste läsa i åtminstone fem år. GET-ämnen är betydligt mer avslappnade och FUTT-ämnen ... ja. Det är ju inte direkt folkrusch där om man säger så.

Har man redan hand om två kärnämnen så lär det vara svårt att bli tillsatt i ett kärnämne, om det finns någon som inte har ansvar för någon lärare alls som alternativ, och så vidare. Att jag tenderar till att prioritera dem som inte spelar lärare redan är dels för att ge fler chansen att spela lärare, så att man i alla fall kan se hur det är, och dels för att inte göra livet jobbigare för dem som redan spelar lärare:

Ibland är det så roligt att spela lärare att man känner att man skulle kunna ta på sig en hel drös, och det klarar man säkert av ett tag. Kanske klarar man det ganska länge. Men så kommer det till slut en dag då man halkar efter med sitt svarande av en eller annan anledning och plötsligt blir det jobbigt att behöva hålla i lektioner. Det är inte som när man är elev och kan välja att låta bli att ta lektioner ett tag om man inte känner för det, och är man med i en lektion och segar så kan man bli utsparkad utan att det gör så mycket. Som lärare så kan du inte bara säga "äh, nu har jag tröttnat på den här tråden" och lämna eleverna i sticket, utan du måste ta hand om den ordentligt. Orkar man inte och halkar efter och sedan halkar ännu mer efter så tappar man spellusten väldigt enkelt.

Det kan till och med vara så att man kanske har kort om tid och bara har tid att kika in för att besvara lektioner och det är allt man hinner, så att man tappar spellusten för att man inte hinner med annat än att fixa sin lärares lektioner. Ibland tar det bara emot att skriva svar på trådar rent i allmänhet, oavsett. Som lärare har man dock ett ansvar gentemot alla elevspelare att sköta lektionerna, och det kan bli tungt ibland. Tar man på sig för mycket så blir det tyngre betydligt snabbare än om man sprider ut det på olika spelare. Då kanske man kan få lite tid, lust och ork att spela annat än bara lektioner.

Sedan beror det lite på hur aktiv spelaren är i allmänhet. Står det mellan SegarTypJämt eller SvararVarannanVecka och InneVarjeDag eller LagomAktiv så vinner spelaren som är mer aktiv.

5. If all else fails


Har jag inte lyckats komma fram till vem som ska få posten vid det här laget så kanske jag väljer att lämna bakgrunderna ett tag för att rensa huvudet. Hur länge jag kan lägga dem åt sidan beror lite på hur aktivt ämnet är och hur bråttom det är att tillsätta en ny lärare. Sedan tar jag fram dem igen och läser. Kanske är det någon som nu verkar mer passande än de andra.

Är jag fortfarande fundersam vid det här laget så har det hänt att jag har behövt betygsätta bakgrunderna enligt olika kategorier för att se vem som får flest poäng totalt. Ålder har varit en av kategorierna där karaktärerna fått 1-5 poäng, hur välskriven bakgrunden är har varit en annan. Till och med karaktärens namn har spelat in i extrema fall. Alla blir individuellt poängsatta per kategori, så kanske får en karaktär 5p för hur välskriven deras bakgrund är, men bara 3p för deras ålder, medan en annan får tvärtom. När alla poäng räknats samman så borde en av dem komma segrande ur striden.

Om någon undrar så sparar jag inte poängen när en karaktär väl valts ut, så jag kan inte säga "du fick si och så många poäng" i efterhand. Jag lägger det inte på minnet, eftersom det bara är ett sätt för mig att kunna välja ut en bakgrund bland flera när jag verkligen inte kan bestämma mig. Vilket också är orsaken till att jag inte skulle säga vad karaktärna fick för poäng ens om jag hade sparat dem.

Men som sagt, detta med poäng är en nödlösning som bara används i extremfall. Det tar betydligt längre tid att försöka analysera karaktärer för att poängsätta alla deras aspekter än att läsa igenom tre bakgrunder och avgöra vem av de tre som borde få bli anställd av Hogwarts. Ibland är det enkelt. Ibland får jag bara in en godkänd bakgrund, och då är valet så att säga gjort åt mig.

Men för att sammanfatta detta långa inlägg:

Om du vill spela lärare på Hogwarts så finns det mycket du kan påverka själv för att göra dina chanser så bra som möjliga:

  • Välj ett bra namn på karaktären och googla det för att se så att ingen känd person, i verkligheten eller påhittad, heter samma sak eller något som är alltför likt.
  • Karaktären måste ha gjort något relaterat till [ämnet de ska undervisa i] innan läraranställningen. De ska trots allt föreställa experter, eller i alla fall specialister, på ämnet. Hogwarts är en högt ansedd skola och nöjer sig därför bara med de allra bästa. Är man väldigt bra på det man gör så kan det finnas överseende med små personlighetsskavanker. (Igen, Star, men även Smokey Stoner passar in här.)
  • Karaktären ska vara vuxen och kunna passa in som lärare. En karaktär som i bakgrunden beskrivs som en oansvarig slarver som aldrig orkade plugga och som avskyr att vara lärare ... ja, varför i hela fridens namn har de i så fall ansökt om jobbet? En oansvarig slarver låter inte som någon som skulle bli anställd på en fin internatskola och någon som hatar läraryrket ... borde jobba med något annat.
  • Man måste inte ha en snäll och trevlig karaktär. Man kan ha en sur och grinig karaktär om man vill, men det måste fortfarande finnas något som drar dem till jobbet, om det så bara är "mja, jag står ut med det för det är åtminstone en fast inkomst och betalar mina räkningar".
  • Äldre eller ogifta karaktärer föredras framför karaktärer med aktivt familjeliv.
  • Äldre karaktärer föredras framför yngre.
Andra saker att ha i åtanke:
  • Mycket av det som gäller för elevbakgrunder även gäller för lärare, även om det kanske inte står så uttryckligen. Du ska inte placera in en elev i ett elevhem, men du behöver fortfarande beskriva vem de är både för dig, för den som ska godkänna bakgrunden, och för alla som vill lära känna karaktären. Se även: Skrivtips.
  • Skicka inte in bakgrunden så snart du skrivit dit den sista punkten. Låt den ligga en dag. Öppna den sedan igen, läs igenom, rätta till eventuella fel, och sedan kan du skicka in den. Korrekturläsning gör att du hittar felstavningar, glömda bokstäver, konstiga meningar och liknande, som du inte var medveten om att du gjort medan du skrev. (Jag har säkert tabbat mig när jag skrivit detta, men det här är ett informellt blogginlägg, inte en bakgrund.) Använd rättstavningsfunktionen eller kolla i en ordlista om du är osäker på hur ett ord stavas.
Det var nog allt jag hade att säga för den här gången. Phew! Resten av bakgrunderna jag skulle ta hand om får jag fixa i morgon, för detta har tagit en stund att skriva. :look

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails