20 april 2014

Tarantallegra, projektet som aldrig tog slut

För lite över två år sedan fick jag en idé, och jag postade i perrongen om den. Läser du tråden så ser du direkt vad det handlade om, men om du av någon anledning inte orkar trycka på länkar så sammanfattar jag även här: Jag ville att vi på SH skulle göra en egen wrock (wizard-rock)-sång. Många var genast på, och rätt snart hade vi en sångtext, musik och en version inspelad av Kyashi:



Denna version var då tänkt att ge alla en chans att lära sig sången i förväg, så skulle vi spela in folks röster under SHIRL12 för att fixa en slutgiltig version av den.

Eftersom vår sång kretsade kring dans-förtrollningen Tarantallegra så var det klart att vi skulle behöva göra en musikvideo också, så vi behövde kostymer, koreografi och kameror. Vi rekryterade Ailue till att skapa danssteg till refrängen, och la upp en video av detta, och tanken var att alla som skulle medverka skulle ha lärt sig koreografin i förväg, så vi bara skulle behöva ställa upp folk och spela in.

Totalt trodde vi att vårt projekt skulle ta ett par timmar av SHIRL. Kanske uppåt tre timmar, beroende på hur ambitiösa vi skulle vara.

Det tog mycket längre än så.

I efterhand har jag fått veta att en del SH:are dessutom kände sig utanför, för att de missat tråden om projektet, och de kände att det blev en elit-grej för vissa få utvalda. Jag vill be om ursäkt för detta, för det var inte alls meningen. Vi (eller åtminstone jag) antog att de som inte postat i tråden helt enkelt inte var intresserade.

Vi drog ut i området för att försöka hitta någonstans bra att filma. Vi hade lite hum om scenerna vi skulle filma, men inte bra nog. Det tog oerhört lång tid för oss att få något vettigt alls på kamera. Vi hade massor med olika idéer om scener vi ville ha med, och inte något bra grepp om tiden det tog att filma dessa.

Det slutade med att vi knappt fick något alls av sången inspelad, och musikvideon var mest ett villervaller av klipp, synkade till Kyashis version av sången, så om någon skulle sjunga på ett annat sätt än Kya så hade vi ingen video som passade ihop med det.

Och så blev det inget av Tarantallegra på jättelänge. Jag hade klippen på min dator jättelänge, men då den varit döende ungefär lika länge kunde jag inte göra något med dem. Nu har jag ny dator dock, så det blev äntligen något ihopklippt. Kvalitén är ju sådär, av diverse anledningar, och kan tänkas att en bättre version kommer framöver... men det är åtminstone någon form av avslut på projektet, så att alla som involverade sig i det får se att åtminstone något hände:



Så... anledningen då till att jag skriver detta inlägget (det är inte bara för att spamma ut videon överallt, jag lovar)... Jag ville dela med mig av vad vi lärde oss från detta. För jag hoppas faktiskt att vi SH:are kommer försöka oss på liknande saker i framtiden - men då med lite mer framgång.

  1. Försök inte göra något sånt här på ett vanligt SHIRL. Det kommer ta alldeles för mycket tid, och bli tråkigt för de som inte är delaktiga i projektet. Försök istället, om möjligt, anordna ett mini-SHIRL specifikt för att sjunga/göra musikvideo.
    Därmed inte sagt att man inte kan göra något alls på vanligt SHIRL - behövs det lite extra material till en video/sång, och ni har tid och lust... go for it. Enskilda små-grejer är så klart okej. Men det går helt enkelt inte att göra en hel sång med video om man inte dedikerar hela helgen till det.
  2. Skriv sången i förväg. Planera koreografin i förväg. Detta är en av de grejer som vi faktiskt gjorde rätt - och de flesta som var med i projektet kände åtminstone igen sången redan när de kom.
    Spela in en grundversion av sången (som Kyas version ovan), så att alla kan höra hur sången låter. Samma sak med koreografi.
  3. Banka in i huvudet på folk att de faktiskt måste öva åtminstone lite på sång och koreografi i förväg. Helst mer än lite. Det är väldigt svårt att få något gjort om man först måste lära folk sång och dans.
    Därmed inte sagt att folk måste kunna allt perfekt redan från början. Det funkar inte så. Räkna med lite misstag, oavsett hur mycket folk övat i förväg (de flesta av våra deltagare hade övat i förväg, men det blev ändå en hel del virrvarr).
  4. Om möjligt, spela in musik/röster i förväg. Detta ger musikansvarig en chans att klippa ihop den officiella varianten av sången först, och när man spelar in musikvideo får de delaktiga synka till sina egna röster, vilket gör saker enklare.
  5. Planera musikvideon utifrån sången. Notera vad du vill ska hända i videon, och när. Försök också tänka efter hur lång tid något ska ta. När du vet var i videon en viss scen ska hamna, även om ingen sjunger eller dansar i den, så vet du också hur lång tid något ska ta. Om någon ska sitta i en stol och läsa en bok medan en rad sjungs, spela den raden medan scenen filmas, så vet du hur snabbt personen måste bläddra mellan sidorna, och så vidare.
Jag tror verkligen vi har mer talang på SH, och jag hoppas vi ger den en chans att lysa. Försök kanske med lite mindre projekt framöver, så kan vi arbeta oss upp till Tarantallegra-storlek på projekten längre framåt i tiden.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails