8 november 2009

NaNo - for fun eller ren plåga?

Just nu sitter ett trött litet Rävöra framför datorn och undrar varför hon inte har gått och lagt sig än. Tanken var att hon skulle skriva 10 000 ord inatt på sitt NaNo/SkriMå-projekt. Jag tycker ändå att hon kan få applåd för att hon hittills har lyckats skriva >500 ord den här natten. Dock tog det stopp när hon skulle komma på vad den Engelska motsvarigheten till gymnasiala studier var och fastnade på youtube istället för att googla på det. Hon kom till och med på sig själv att sitta och titta på gamla idol-klipp från 2008 (och nej, hon ser aldrig på idol annars).

Nog med att prata om sig själv i tredje person. Vad är det egentligen för fel på NaNo? Varför sitter man halva dagen och vet att man egentligen borde ge upp för att det redan är kört, men man vill ändå inte? Varför vill man inte? Är det så viktigt att få symbolen "winner" vid sitt namn? Kanske inte... men vad är det då?

Mitt NaNo-projekt är helt kompatibelt med SH och handlar om sommarlovet mellan trean och fyran för min karaktär Lucy Thomson. Allting (som jag lyckas få ihop) ska postas på SH efter november. Hur mycket det blir vet jag inte, men jag vet att språket är för jävligt (ursäkta svärandet). Om det blir för allmän beskådan eller rent B&B-material är också osäkert i nuläget. Jag har vag idé om vad som ska hända, men det räcker absolut inte för 50 000 ord. Det kanske är bra, eftersom jag knappast kommer hinna skriva 50 000 ord.

Positiva bieffekter av att missköta sitt nanoskrivande:
  • Istället för att skriva nano gör man andra saker, som att vara aktiv på SH (mest på DS och BB).
Och det var nog allt... tror jag. Däremot nackdelarna är desto fler... som att man känner sig som en usel författare med dålig självdiciplin och som tror att hon kan skriva någonting, men egentligen, när det väl gäller, visar sig ha tappat stinget, motivationen och känslan i sitt skrivande.

Författande var någonting jag drömde om som liten, och hur ofta visar det sig att det är ens barndröm som blir sann? Jag tycker om att skriva, för nöjes skull. När det är för nöjes skull så måste jag ju medge att fanfiction är det som kommer närmast till hand. Att gå utanför den underbara magiska världen är ju som att gå utanför mig själv. Det blir inte på riktigt.

Nej, fy och usch vad jag flummar. Nu måste jag verkligen sova!

1 kommentar:

Traxy sa...

Det vore kul att skriva fanfic, faktiskt. Problemet är att jag inte har någon dragning till att skriva det om HP, för då skriver jag hellre om mina SH-karaktärer.

Vore kul att återbesöka min gamla Doktorn kan komma-fanfic och fixa till den, så här typ 13 år senare. :) Eller Arkiv X... eller så får jag väl skriva Warehouse 13-fanfic om ingen annan vill para ihop Artie och Claudia. :look

Related Posts with Thumbnails