15 oktober 2009

Karaktärer i vardagssammanhang

Hej!

Jag kan knappast vara ensam om att i tid och otid föreställa mig hur mina karaktärer skulle vara i diverse situationer som jag själv befinner mig i. På en kemilabb, till exempel, skulle Aquilina tycka allting var jätteroligt, Nichola skulle försöka lura någon att dricka metanol, Esmeralda skulle vara sådär ”tjejigt” livrädd för att något skulle explodera, Timotha skulle inte förstå ett skvatt och vara arg över det, och Levi skulle vilja lyckas bäst.

Om de hade friluftsdag skulle Aquilina tycka allt var jätteroligt (börjar ni förstå att hon tycker allt är jätteroligt?), Nichola skulle skolka och inte ens vara där, Esmeralda skulle vara upprörd över att hon inte kan ha sina högklackade skor i skogen och skrika varje gång hon fick syn på en myra, Timotha skulle förmodligen hamna i slagsmål med någon, och Levi skulle fäktas med sina kompisar med pinnar och slänga kottar på tjejerna.

Nu är det så att en av mina systrar går i nian, och således ska hon välja gymnasium om några månader. Vi har redan börjat få massvis med reklam i brevlådan och det leder naturligtvis till tankar om vad olika karaktärer skulle välja för program om de gick i nian i Sverige. Eftersom jag inte kom på för alla mina karaktärer, och för att sluta vara så himla egocentrisk, tar jag med vad jag tror om några av Evannas ungar också.

Aquilina skulle gå Estet, förmodligen ha svårt att bestämma sig för musik eller teater för båda alternativen är ju så roliga! Dans och bild är förstås också roligt, fast de sakerna är hon faktiskt inte särskilt bra på. Kanske att hon skulle hitta någon musikalinriktning, det skulle hon nog gilla.

Om Esmeralda valde med hjärtat skulle hon gå Hantverk, eftersom hon älskar att hålla på med andras hår och gärna vill bli frisör. Frågan är dock om hon skulle kunna stå emot sina föräldrar som skulle anse att hon måste gå SP/NV och få en bra utbildning. Visserligen skulle nog hennes föräldrar tycka det var helt okej att hon blir frisör, ifall de förstod att det är det hon verkligen vill, men jag är ganska osäker på om hon skulle göra det så klart för dem.

Timotha skulle inte få välja, eftersom hon inte skulle få godkänt i alla kärnämnen – definitivt inte matematik, kanske inte svenska och engelska heller – skulle hon vara tvungen att gå Individuella programmet.

Jag tror att Cadence skulle trivas på Naturbruk, med någon inriktning mot hundskötsel kanske, så att hon lär sig allt hon behöver kunna för att jobba på ett litet, mysigt hunddagis när hon blir stor. (Fast då kommer Esmeralda aldrig våga utnyttja Cadie som barnvakt, för tänk om hennes barn blir bitna av någon av alla hundar?)

Ebony måste givetvis gå Naturvetenskap, något annat vore otänkbart en sådan stor plugghäst som den flickan är. Förmodligen skulle hon också få MVG i varenda ämne och sedan plugga vidare till advokat eller läkare eller något, och det enbart för att yrkena har hög status, inte för att hon tycker det är intressant eller för att hon vill hjälpa människor.

Ekaterina skulle nog passa på Omvårdnad, hon är så snäll och omtänksam och skulle nog gilla att jobba med att ta hand om andra människor. Då kan hon ju också göra något åt saken när andra mår dåligt, och så slipper det göra ont i henne då, som det brukar göra när andra plågas.

…och jisses vad långt från ämnet jag kom. Det jag tänkte säga var nog hur lustigt det är att SH alltid finns någonstans i bakhuvudet och att tankar på det snabbt poppar upp utan att man ens vill. Inte för att man inte-vill det då, fast ibland kan det vara bra att tänka på annat. I alla fall blev det mest babbel om mina egna karaktärer, så det är nog bäst att jag slutar skriva. :look

Ha det bra!

6 kommentarer:

systerklister sa...

Ohhh, det där var kul att läsa 8D
Bra idé :P

Evanna sa...

Ååh, det stämmer så totalt in på mina karaktärer! :D Och låter som att det stämmer för dina också ju, men de känner ju du bäst :P

Spirry sa...

Nu fick du mig att börja tänka gymnasieval för mina karaktärer också...
Nadine hamnar förmodligen på Samhäll och debatterar vilt på lektionerna i samhällskunskap.
Liam behöver inte tänka efter två gånger för att välja Estet-bild, och med hjälp av Aqui får han modet att välja det också trots att hans föräldrar vill att han ska läsa natur och bli något stort som sin morbror och pappa.
Danni skulle hamna på något hantverksprogram förmodligen, Stil, hälsa, Image kanske, eller frisör.
Cheese lyckas, trots att han aldrig spelat i ett riktigt lag, komma in på någon fotbollslinje någonstans, som första person i familjen som ens går mer än en termin på gymnasiet.
Noel har ett svårt val framför sig: ska han gå något estetiskt och bli poet, eller ska han gå samhäll och bli något allmänt som han kan spinna vidare på? (både jag och Caileh vet ju iofs vad han kommer sluta som istället...)
Claire kommer, omtänksam och godhjärtad som hon är, gå omvårdnad.

Oj, lång kommentar. Men iaf, Caileh-Caj, jag heldiggade ditt blogginlägg, och imorgon kommer jag sitta på matteexaminationen och se Dannis panikutbrott framför mig...

Leffe sa...

Octavius gör Timotha sällskap på Individuella programmet det är en sak som är säker, möjligtvis Lucifer också... Oj nu måste jag ju också tänka så jue.

Angel: Skulle ha valt Samhälle. Hon hade säkert velat gå estet eller liknande men "i grunden en god utbildning" hade fått henne att ta SP ändå.
Merula: Hade nog valt Natur tror jag, också på akademiska meriter och för att hon har ambitioner att bli botare/lärare. Det finns chans att hon dock skulle välja att plugga något mer språkinriktat...
Leo: Estet. Musikprofil. Utan tvekan. Han skulle gå runt i sin nitjacka och se tuff ut hela dagarna och alltid skolka från idrotten.
Phatt: Handel, för att hon tycker om att vara med andra människor och jag tror hon skulle dras till serviceyrken. Eller Omvårdnad, det skulle vara ett svårt val för henne.
Layton: Hantverk bara för att han skulle tycka att det låter roligt utan att ha direkt koll på vad det innebar.
Xanthia: Antagligen Barn och Fritid, hon tycker om att sitta barnvakt åt sin lillasyster och skulle se det som ett snällt och bra yrke.
Octavius: Individuella programmet som sagt. Kanske om han lyckades skrapa ihop godkänt skulle han gå något idrottsinriktat. Fotbollsgymnasiet eller liknande.
Athaniel: Natur. Han vill experimentera och grejja, inte för att han skulle vara bra på det men han skulle välja det ändå.
Lucifer: Möjligtvis IV för honom också fast samtidigt kan jag se honom i Naturbruk också :look

Det var nog alla, hoppas jag inte glömde någon nu bara.

Rävöra sa...

Åhå vad kul!

Mathilda: Natur såklart, hon är ju i grund och botten baserad på mig så det är ju inte så mycket annat val.
Diemos: Natur också, för att han skulle vilja ha något stadigt att stå på för att kunna få en bra utbildning och ett bra jobb.
Lucy: Samhäll är mest troligt, jag vet inte varför, men hon skulle nog trivas med de människorna...
Maximus: Vilket program han skulle gå har jag ingen aning om, men han skulle garanterat se till att läsa latin, gammalgrekiska, filosofi, kultur- och idé-historia, mm. Troligtvis på samhällsprogrammet med intriktning kultur.
Selma: Oj, har faktiskt ingen aning... hon skulle nog hamna på nånting och inte ha en aning om varför hon valde det... typ natur, ha det jättesvårt, men kämpa sig igenom det ändå med godkänt i alla ämnen.

Traxy sa...

Mal och Martin skulle nog gå NV bägge två. Eller ja, Martin skulle definitivt gå NV.

Zoe skulle gått Media, så klart. Annars skulle hon inte brås på mig, ju.

Resten vet jag faktiskt inte riktigt. Samhällare eller något annat vanligt, kanske? Vad finns det för program man kan gå? :look

Elliott skulle nog fasen bli Estet förresten, bara för att jävlas med mig. Skitunge!

Related Posts with Thumbnails