16 oktober 2009

Konsten att få en perfekt jul

Nu är det bara för dig som läsare att bänka ned dig med en filt och ett rykande gott pepparkakste, för det musen ska skriva om just nu är nämligen SH och julen. För mig är SH en del av julen, hur sjukt det än låter. Innan nu dömer mig så skulle jag vilja att ni läste igenom det här så att ni förstår vad jag menar.

Vi kan börja med något så helt enkelt som miljön. Om någon av er kan komma på en bättre plats än Hogwartsslottet på julaftonkvällen, täckt med snö utomhus och förtrollade dörrar som säger trevliga julhälsningar till en. Jag förstår att julen måste vara något underbart på den skolan, och det roliga är ju att hur trist väder det än är i verkliga livet så kan man alltid skriva att det är en mysig snöstorm utanför de frostiga fönsterna och den lilla ettan väntar nervöst på att få julklapparna med posten. Eller så kanske två bittra fiender sitter på ett café i en regnig del av England. Fastän de är fiender så har du slutit fred över julen, bara för att de ska kunna sitta och prata med varandra, te i deras händer och hat i deras blick, men de kan ju inte göra något. De har lovat varandra att de ska vara varandra vänliga eftersom det är jul. Något sådant skulle aldrig kunna hända i verkligheten, det är bara på platser som SH där man kan få Den Ultimata Julen, skräddarsydd in i minsta snöflinga!

Sen om vi ska ta och tänka litet off också så är det ju helt underbart med SHfolket vid jul. Nu ska inte jag säga något eftersom jag bara varit här under en jul, men de jag pratat med under den tiden tycker jag också förvandlas till gladare, om nu det är möjligt. Det får mig att bli mycket glad, efter en hård dag i skolan kan jag logga in på IRC och mötas av någon vänlig rad i stil med God Jul på dig musse. Så vare sig det är på grund utav högtiden själv eller rollspelets julanda så blir det en bit utav julens mysterium. Och vill ni veta vad? Jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt!

Nu blev det här inte så långt och innehållsrikt som alla andras blogginlägg, men jag brukar inte vara bra på att skriva långa blogginlägg. Detta är ändå inte helt värdelöst.

3 kommentarer:

Simon sa...

Jag håller med dig, även ifall jag inte varit med under någon jul. Jag tycker dock det är jätte, jättekul att spela dagarna innan jul, eller som i en nuvarande tråd - den sista helgen innan julen. Det blir automatiskt någon skönare och roligare stämning, det räcker med att spela om det! :)

Spirry sa...

Nu sitter jag och småler för mig själv och börjar längta till jul, för ja, sh-jul är underbart!

Traxy sa...

Får la ta och köra ny julgranstävling... och novelltävlingen också kanske? :)

Håller med - jul på Hogwarts... perfekt! *mysa*

Man måste inte skriva jättelånga blogginlägg faktiskt! Bra med kortare också! :)

Related Posts with Thumbnails