13 oktober 2009

SkriMå, någon?

Snart är det november. November = NaNoWriMo. Ibland så har man inte riktigt tid/ork för NaNo, eller så vill man skriva något som inte uppfyller NaNo-kraven.

Varför har vi inte bara ett eget WriMo på SH? Eller, som det blir på svenska: SkriMå? :)

Jag tänker mig så här:

Man får välja ett eller flera "mål", flera går typ att kombinera med NaNo, och själva "handlingen" har med SH ON att göra. Man får alltså skriva vad man vill, men det ska vara ON-spel inom SH. Åh, man får slå sig ihop också! Det får man egentligen inte i NaNo!

Förslag på olika mål inom SkriMå:
  • Alla ON-inlägg ska vara på minst 250 ord.
  • Skriva minst 1000 ord om dagen.
  • Totalt 50 000 ord i en och samma intrig. (100 000 om man är två som samarbetar, 150 000 om man är tre, d.v.s. så att det är 50 000 ord per person.)
  • Totalt minst 25 000 ord var på två intriger. (Som ovan, fast 50k/75k, o.s.v.)
  • Totalt minst 12 500 ord var på fyra intriger. (Som ovan, fast 25k/50k, o.s.v.)
  • Eget definierat mål! (Kanske du vill ha som mål att skriva 500 ord per dag, 30 000 på en månad, inlägg på minst 100 ord, o.s.v. - man bestämmer alltså själv omfattningen på sin utmaning.)
Med att kombinera så menar jag att man naturligtvis kan göra så att man skriver minst 250 ord i varje inlägg, men att man försöker få ihop t.ex. 25 000 ord var i två olika intriger.

Att kombinera det med NaNo = jaa, jag tänkte ju att det skulle gå parallellt med NaNo, d.v.s. 1-30 november. Vill man satsa på minst 50 000 ord är ju det NaNo-kompatibelt, liksom. Skriver man 25 000 ord på två olika intriger så har man ju fått ihop 50 000 ord (25 x 2 = 50, 12,5 x 4 = 50).

Saker man skulle få i SkriMå som man inte "får" enligt NaNo:
  1. Man får slå sig ihop flera stycken och skriva om man vill.
  2. Man behöver inte börja på en helt ny kula - man får alltså fortsätta där man är i olika spel, man behöver inte hitta på helt nya intriger.
  3. Det behöver inte vara just en roman!
Om man tar förra årets NaNo: Jag och Leffe slog oss ihop och lyckades skriva 103 000 ord Merulafisk. Det var inte så att vi satt ner innan november och tänkte "vi ska hitta på en intrig som vi kan skriva om så nu behöver vi hitta på nya karaktärer" utan det var "okej, nu ska vi skriva en massa om två karaktärer vi redan har på en intrig vi redan påbörjat". Så egentligen var ju inte det helt rumsrent enligt NaNo, men jag tycker att så länge det är SH så är det rumsrent om vi har ett SH SkriMå!

Nån som är på?

5 kommentarer:

Quiwi sa...

Låter ju underbart! ;D

Caileh sa...

Åh, en del av det där ska jag nog försöka. Inte sådär att man måste skriva varje dag, men totalt kan jag ju försöka skriva mycket eller ngt. Hade iofs funderat lite smått på att försöka mig på riktiga nano också, fast det tror jag inte jag kommer palla så.

Musse sa...

Jag är äckligt upptagen med Nano, men jag kan vara multifunktionell kvinna... Kanske :look

Rävöra sa...

Jag har redan registrerat mig på nano-hemsidan. Jag tänkte i första hand satsa på Lucys sommarlov som mitt projekt (ganska troligt BB-material till viss del), men om det inte räcker till 50 000 ord så har jag ett och annat att skriva om mina andra karaktärer också. :P

Leffe sa...

Jag struntar ganska högaktningsfullt i vad som är rumsrent på NaNo och inte :look Merulafisk ftw! Och jag tänker satsa på Merulafisk i år också va! Tokbra grej med SkriMå, gillar ordet, det rullar fint på tungan.

Related Posts with Thumbnails